محمد بامنیمقدم؛ سعیدرضا رفیعی
چکیده
استادان ارکان اصلی دانشگاهها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آنها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها میشود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام میشود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه میکند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان ...
بیشتر
استادان ارکان اصلی دانشگاهها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آنها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها میشود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام میشود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه میکند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 است که نظراتشان را دربارهی 50 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشکده بیان کردند. به ازای هر عضو هیئت علمی تعداد 6 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند که بر این اساس تعداد 300 پرسشنامه تهیه شد. روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و 6 فرضیه پژوهش به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار ایموس 22 انجام گرفت. پس از انجام آزمونهای مناسب برای تایید مدل و محاسبه ضریبهای رگرسیونی استاندارد شده، متغیر توانایی علمی بیشترین تأثیر و متغیر رعایت نظم و مقررات آموزشی کمترین تأثیر را بر روی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دارا شدند. همچنین یافتهها بیانگر این است که دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رضایت دارند. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود روش ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی ارائه شده است.